Tytuł projektu:
Wpływ uszlachetniania paliw bioetanolowych na parametry użytkowo-eksploatacyjne, właściwości ekologiczne i emisję GHG silników o zapłonie iskrowym
Projekt jest realizowany w ramacj Programu Polsko-Norweska Współpraca Badawcza
Partnerzy:
Instytut Nafty i Gazu – Państwowy Instytut Badawczy
Western Norway Research Institute
Informacje:
Termin realizacji: 06/2013 - 12/2015
Środki finasowe: 3 867 553,00 PLN
Opis projektu:
Etanol jako paliwo silnikowe emituje mniej zanieczyszczeń gazowych niż benzyna i jest całkowicie odnawialnym produktem o dobrych właściwościach ekologicznych, wpływa na rozwój gospodarczy i stopień niezależności paliwowej, umożliwiając redukcję emisji gazów cieplarnianych (GHG). Jednocześnie, mieszanki etanol-benzyna stawiają wiele technicznych wyzwań dla eksploatacji silnika, w tym związanych z tworzeniem bardzo niekorzystnych osadów. Kluczową rolę w przeciwdziałaniu temu problemowi gra skuteczność specjalnego dodatku detergentowego i dobór odpowiedniego dozowania.
Głównym motorem rozwoju technologii specjalnych dodatków dla paliwa E85 jest efektywne wykorzystanie energii, obniżenie emisji związanej z zanieczyszczeniami i ograniczanie emisji GHG. Podstawowym celem projektu jest opracowanie i rozwój tego typu wielofunkcyjnych pakietów dodatków do E85. Cel ten zostanie osiągnięty przez syntezę dodatków detergentowych o innej niż w przypadku standardowych, strukturze chemicznej (np. polimery o niskiej masy cząsteczkowej) i rozwój wielofunkcyjnych pakietów dodatków dla benzyn o dużej zawartości etanolu. Procesy chemiczne, które muszą zostać użyte do syntezy detergentów obejmują: kondensację, addycję, reakcje enowe i inne. Produkty reakcji poddane zostaną analizie z wykorzystywaniem metod spektroskopowych m.in.: IR, UV, NMR i analitycznych – średnia masa cząsteczkowa, całkowita liczba zasadowa, zawartość azotu, gęstość, lepkość, napięcie powierzchniowe. Wysokoefektywne dodatki detergentowe będą głównym składnikiem wielofunkcyjnego pakietu dodatków. Istotne dla rozwoju i końcowej, wyczerpującej oceny mieszanek etanol-benzyna uszlachetnionych nowatorskimi wielofunkcyjnymi pakietami dodatków są symulacyjne testy silnikowe.
Przemysłowe i handlowe wykorzystanie wielofunkcyjnego pakietu dodatków do paliw opracowanego w ramach projektu powinno doprowadzać do obniżenia ujemnego wpływu emisji toksycznych składników spalin, gazów cieplarnianych i aerozoli na środowisko naturalne, co jest priorytetowym zagadnieniem badawczym projektu.
Projekt obejmuje 6 pakietów zadań:
1. Określenie potrzeb badawczych związanych z przeciwdziałaniem problemom wynikającym z eksploatacji silników na paliwach stanowiących mieszaniny benzyny silnikowej i etanolu.
2. Opracowanie wielofunkcyjnego pakietu dodatków uszlachetniających do benzyn silnikowych o wysokiej zawartości etanolu.
3. Systematyczna ocena opracowanych pakietów dodatków uszlachetniających i wielkości ich dozowania na właściwości użytkowo-eksploatacyjne silników z zapłonem iskrowym.
4. Badania kompatybilności smarowego oleju silnikowego z benzynami silnikowymi o wysokiej zawartości etanolu uszlachetnionymi opracowanymi pakietami dodatków.
5. Pomiary i ocena regulowanych i nieregulowanych emisji samochodu typu FFV (Flex Fuel Vehicle) zasilanego benzynami silnikowymi o wysokiej zawartości etanolu uszlachetnionymi opracowanymi, nowatorskimi pakietami dodatków.
6. Ocena wpływu stosowania mieszanin paliw benzynowo-etanolowych na klimat i środowisko.
Strona www projektu: